winoAlkohol nie jest zdrowy, to oczywiste. Dopóki ograniczasz jego spożywanie do 1 lampki wina – nie jest źle. Problem pojawia się, kiedy spożywamy inne trunki i to w dużo większych ilościach. Pewnie nie uda mi się Ciebie przekonać do abstynencji –  zdaję sobie sprawę, że graniczyło by to z cudem. Mam jednak nadzieję, że jeśli przeczytasz cały post, zastanowisz się podwójnie. Niżej wypisałam 5 najważniejszych punktów, opisujących wpływ alkoholu na Twoje “fitnessowe” wyniki.

1. Alkohol odwadnia organizm i wypłukuje z niego substancje odżywcze.

Jest to chyba najbardziej znaczący dla mnie punkt. Odwodnienie, które może towarzyszyć przez długi okres czasu po wypiciu napoju alkoholowego, ma ogromny wpływ na Twoje treningi. Dodatkowo, alkohol wypłukuje z organizmu witaminy i minerały. Nie trzeba pisać za dużo o tym, jak zachowa się Twój organizm podczas każdej aktywności fizycznej, bez odpowiedniego nawodnienia i odżywienia.

2. Alkohol zakłóca proces regeneracji i odbudowy mięśni.

Do odpowiedniej regeneracji i odbudowy włókien mięśniowych, potrzebujesz protein, węglowodanów i innych składników odżywczych, w tym witamin i minerałów. Jak pisałam wyżej, alkohol wypłukuje z organizmu te składniki. Po spożyciu alkoholu, proces odbudowy jest bardzo zakłócony. Słyszałaś może, że po treningu zaleca się wypicie piwa? Będę upierać się przy tym, że jest to jeden z najgorszych pomysłów.

3. Alkohol sprzyja wytwarzaniu kortyzolu.

Kortyzol jest hormonem, który nie jest Twoim sprzymierzeńcem. Jego podwyższona ilość w organizmie wpływa destrukcyjnie nie tylko na Twoje mięśnie, ale i na cały organizm. Podwyższa on ciśnienie krwi, zmniejsza gęstość kości, zakłóca proces odbudowy tkanki mięśniowej i sprzyja odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Im krócej jest on w Twoim organizmie tym lepsze wyniki osiągniesz.

4. Alkohol zakłóca sen.

Po alkoholu można czuć się sennym – to prawda. Nie oznacza to jednak, że alkohol wpływa korzystnie na jakość Twojego snu. Jego spożywanie zakłóca fazy snu, które są szczególnie ważne dla osób aktywnych.

5. Alkohol obniża system immunologiczny.

Spożywanie alkoholu nie tylko zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia grypy czy przeziębienia. Ma on ogromny wpływ również na na kontuzje. Nie tylko zwiększa on ryzyko ich wystąpienia, ale i wydłuża proces ich leczenia. Dotyczy to również mniejszych mikrourazów, często naturalnie występujących po treningu.

To tylko kilka skutków spożywania alkoholu i jego negatywnego wpływu na Twoje treningi. Mam nadzieję, że chociaż trochę udało mi się Ciebie przekonać, że nie warto.