BMI  jest jednym z najbardziej popularnych mierników, stosowanych do klasyfikacji  wagi. Aby obliczyć swoje BMI należy znać jedynie swój wzrost i wagę. Jak wygląda formuła?

formuła bmi

Przykładowo dla osoby o wzroście 176 cm i wadze 60kg BMI obliczamy następująco:

Wzrost – 176cm – 1,76 m

Waga – 60 kg

BMI = 60 / ( 1,76 x 1,76)

BMI = 19,37

klasyfikacja BMI

Czy wskaźnik BMI rzeczywiście powie Ci jak wyglądasz i czy masz nadwagę czy niedowagę? Zdecydowanie nie. Zaryzykuję nawet stwierdzeniem, że o tej formule powinnaś zapomnieć. Dlaczego? Masa mięśniowa waży więcej niż tłuszcz w Twoim organizmie. W takim wypadku, waga ma się nijak do tego, jak wyglądasz. Spójrz na zdjęcie poniżej. Każda z tych kobiet waży tyle samo. Chyba zgodzisz się ze mną, że waga nie powie Ci jak wyglądasz?

601830_654124247946969_838836676_n

 

Najważniejszym wskaźnikiem dla Ciebie powinna być kompozycja Twojego ciała. Czyli ilość tkanki tłuszczowej w Twoim organizmie. Zobacz jak może zmienić się Twój wygląd?

procent tkanki tłuszczowejJak obliczyć procent tkanki tłuszczowej?

Procent tkanki tłuszczowej najczęściej mierzy się metodą laboratoryjną. Warto zapytać o ten pomiar swojego lekarza. Kolejnym sposobem jest pomiar kalipersami. Tego również nie wykonasz sama. Zapytaj o ten pomiar trenera na siłowni, do której uczęszczasz. Coraz bardziej popularne są wagi, które wskazują poziom tkanki tłuszczowej ciała. Jest to zdecydowanie najprostszy i domowy sposób pomiaru. Pamiętaj jednak, że liczby te nie są dokładne i znacznie mogą różnić się od rzeczywistości.

Jaka jest prawidłowa zawartość tkanki tłuszczowej?

Tabela zakresów poziomu tkanki t³uszczowej u osoby doros³ej

Podsumowując – BMI nie jest miarodajnym wskaźnikiem.Powinnaś o nim zapomnieć. Zwróć uwagę na kompozycję Twojego ciała i procent tkanki tłuszczowej w Twoim organizmie. Zachęcam również do mierzenia swoich obwodów.

Przeczytaj więcej w artykule Nie daj się nabrać! Jak mierzyć swoje postępy bez wagi?