błonnik

Zapewne niejednokrotnie słyszałaś jak ważny w każdej diecie jest błonnik. Usprawnia on pracę układu pokarmowego. Regularne jego spożywanie korzystnie wpłynie na zaparcia, biegunki czy inne dolegliwości układu pokarmowego. Obniża poziom cholesterolu. Błonnik odtruwa organizm. Pomaga w usunięciu substancji toksycznych, w tym metali ciężkich z organizmu. Ponadto może nawet obniżyć ilość substancji rakotwórczych.

Błonnik pełni ważną rolę również podczas odchudzania. Błonnik przechodząc przez układ pokarmowy zbiera wodę. Zalegając w żołądku pęcznieje i daje poczucie sytości na dłużej. Pomoże Ci to jeść mniejsze ilości pożywienia i dłużej nie czuć głodu. Błonnik wpływa także na stabilizację glukozy we krwi. Odpowiedni jej poziom nie spowoduje wzrostu insuliny we krwi, która blokuje rozpad tkanki tłuszczowej i w dużym stopniu prowadzi do nadwagi. Błonnik, usprawniając pracę całego układu pokarmowego, pomoże na bieżąco strawić spożywane jedzenie. Dzięki niemu unikniesz napadów głodu i odkładania się tkanki tłuszczowej.

W dzisiejszych czasach żywność jest coraz bardziej przetwarzana i modyfikowana, bardzo uboga w błonnik. Czy jesteś pewna, że jesz wystarczającą ilość błonnika?

Ile wynosi dziennie zapotrzebowanie?

Z błonnikiem nie należy przesadzać. Więcej, w tym wypadku nie oznacza lepiej. Nadmierna ilość jest niekorzystna dla naszego zdrowia. Może między innymi zmniejszyć skuteczność niektórych lekarstw, ograniczyć wchłanianie substancji odżywczych oraz wywołać bóle brzucha i nudności. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca spożycie 20-40 gramów błonnika dziennie.

Źródła błonnika

Błonnik jest substancją pochodzenia roślinnego. Nie znajdziesz jej w produktach mięsnych, mlecznych ani w jajach. Cennym źródłem błonnika są przede wszystkim owoce, warzywa, rośliny strączkowe i produkty ziarniste. Dużą jego ilość znajdziesz w otrębach pszennych, soi, fasoli, płatkach żytnich, orzechach, w suszonych owocach oraz w marakuji. Pamiętaj, że im produkt jest mniej przetwarzany, tym większą ilość błonnika będzie zawierał.

Błonnik jest bardzo ważny w diecie. Spożywaj jednak zalecaną jego ilość. Nie zapomnij o dostarczeniu wraz z nim minimum 2-óch litrów wody dziennie.