Tak jak wszędzie i w treningu należy znaleźć złoty środek. Jeśli trenujesz za mało, efektów nie zobaczysz. Jeśli za dużo, nie dość, że nie osiągniesz swoich celów, to możesz mieć poważne tego konsekwencje zdrowotne, w tym kontuzje.

Paradoksalnie, rzadko kiedy trenujemy za mało. To właśnie ciężka praca kojarzy nam się z drogą do wymarzonych rezultatów. Z tym nie mamy problemu. Musisz jednak uważać. Przetrenować jest się bardzo łatwo…W szczególności jeśli Twoje cele są dla Ciebie najważniejsze!

przetrenowanie organizmu

Czy masz problemy ze snem?

Czy zauważyłaś u siebie brak apetytu?

Czy odczuwasz ból mięśni i stawów?

Czy często się przeziębiasz i czujesz, że Twój organizm ma obniżoną odporność?

Czy narzekasz na zaburzenia koordynacji ruchowej?

Czy odczuwasz częste bóle głowy?

Czy zauważyłaś u siebie apatię i ospałość?

Czy jesteś zestresowana i bardzo łatwo jest wyprowadzić Cię z równowagi?

Czy czujesz zmęczenie, nawet po wstaniu z łóżka?

Czy nie osiągasz założonych celów treningowych, a Twoje rezultaty stanęły w miejscu?

Czy za każdym razem zmuszasz się do treningów?

Czy zauważyłaś u siebie spadek koncentracji?

Jeśli odpowiedziałaś na więcej niż jedno pytanie TAK, warto zastanowić się, czy przetrenowanie może dotyczyć i Ciebie. Zareaguj na to od razu.

Co zrobić, aby nie przetrenować swojego organizmu?

  • Dopasuj swój plan treningowy do poziomu wytrenowania (odpowiednie ćwiczenia, czas przerwy, obciążenia i ilość wykonywanych powtórzeń). Trzymaj się zasady zwiększania obciążeń i intensywności treningu o maksymalnie 10% tygodniowo.
  • Często zmieniaj programy treningowe, intensywność treningu, obciążenia.
  • Zadbaj o odpowiednie posiłki i jeśli jest to potrzebne, o suplementację. Jeśli trenujesz więcej – jedz więcej.
  • Nigdy nie rezygnuj z posiłku potreningowego.
  • Zadbaj o odpowiednią regenerację. Nigdy nie trenuj 7 dni w tygodniu. Jeśli jesteś osobą początkującą, zawsze zachowaj minimum 24 godziny przerwy, pomiędzy treningami.
  • Nigdy nie zapominaj o rozgrzewce i rozciąganiu po treningu.

WIĘCEJ NIE ZNACZY LEPIEJ! TRENUJ MĄDRZE!