Czy od węglowodanów się tyje

W  internecie można znaleźć dużo informacji na temat węglowodanów i ich “tuczących” właściwości. Czy rzeczywiście powinnaś z nich zrezygnować, jeśli chcesz pozbyć się zbędnych kilogramów? Moja odpowiedź brzmi nie. Nigdy.

Jakiś czas temu bardzo głośno było o diecie, w której dzień po dniu wykluczało się z jadłospisu węglowodany. Dietę tą, z powodzeniem można było nazwać dietą proteinową. Rzeczywiście, rezultaty były zdumiewające, w szczególności przez pierwszy okres. Dlaczego? 1 gram spożytych węglowodanów wiąże ze sobą minimum 3 gramy wody. Jeśli rezygnujemy z węglowodanów – zmniejsza się ilość wody w naszym organizmie, a co za tym idzie,  spadają również numery na wadze. Niestety, nie ma to nic wspólnego z tkanką tłuszczową. Nie mam tutaj na celu walczyć ze zwolennikami tej diety, ale osobiście uważam, że dieta ta jest niezdrowa, w szczególności dla osób aktywnych. Węglowodany zdecydowanie powinny znaleźć się w każdej diecie.

Jestem zwolennikiem zdrowej i racjonalnej diety. Jej podstawową zasadą jest spożywanie w odpowiednich ilościach wszystkich składników odżywczych, w tym węglowodanów. Są one bardzo potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Pełnią również ważną rolę podczas odchudzania, w tym w procesach spalania tkanki tłuszczowej.

Jak jeść węglowodany, żeby nie przytyć?

Węglowodany to energia, dlatego potrzebujemy spożywać ich odpowiednią ilość każdego dnia. Średnio, w naszej diecie powinno znaleźć się od 4- 6 g węglowodanów na kilogram masy ciała. Ważne jest, aby węglowodany te pochodziły z dobrego źródła. Koniecznie przeczytaj mój poprzedni wpis Naucz się zdrowo odżywiać! Wartościowe źródła węglowodanów, białka i tłuszczy . Całkowicie możesz zrezygnować z produktów z białej mąki, cukrów prostych, w tym słodyczy czy słodzonych napojów. Owoce jedz w pierwszej części dnia.

Kolejną zasadą jest ograniczenie węglowodanów wieczorem. Wytłumaczę to bardzo prosto. Węglowodany to energia. Jeśli nie spożytkujesz dostarczonej energii (a wieczorem rzadziej jesteśmy aktywni), mówiąc w skrócie – odłoży się ona w postaci tkanki tłuszczowej. Pamiętaj zatem, aby Twoja kolacja była bogata przede wszystkim w proteiny.

Podsumowując, węglowodany powinny znaleźć się w Twojej diecie. Aby spożywać je “bezpiecznie”, pamiętać musisz jedynie o kilku zasadach. Zadbaj o to, aby węglowodany pochodziły z wartościowego źródła, ogranicz produkty z białej mąki i cukry proste oraz zrezygnuj (ogranicz) z węglowodanów wieczorem.