Czy czytasz czasem etykiety? Powinnaś! Okazuje się, że jedzenie, które zawsze myślałaś, że jest zdrowe, niekoniecznie takie jest. Twoim wyznacznikiem, zawsze powinna być etykieta. Tam dowiesz się prawdy, o produktach, które wybierasz. Nie musisz znać każdego składnika, warto jednak zwrócić uwagę na kilka z nich, które nigdy nie powinny znaleźć się w Twoim jedzeniu.

 czytaj etykiety

Tłuszcze trans (utwardzone tłuszcze roślinne). Często określa się je jako cichy zabójca. Najgorszy rodzaj tłuszczu dla Twojego organizmu. Jego spożywanie zwiększa ilość złego cholesterolu we krwi (LDL).  Jest powodem występowania wielu chorób, w tym chorób serca, cukrzycy, Alzheimera i raka. Tłuszcz trans znajduje się w wielu produktach, w tym w margarynie, ciastach, ciasteczkach czy frytkach.

MOM (mięso oddzielone mechanicznie). Masa mięsno – tłuszczowa, otrzymywana z tusz drobiowych, resztek wołowych i wieprzowych. Mięso mechanicznie oddzielone jest praktycznie bezwartościowe. Stanowi mieszaninę resztek mięsa, kości, tłuszczu, chrząstek, skóry, tkanki łącznej i ścięgien. Wysoka zawartość tłuszczu i cholesterolu w MOM,  jest  przyczyną chorób serca, miażdżycy i wielu innych. Mięso oddzielone mechanicznie stanowi surowiec między innymi dla wędlin, parówek, pasztetów, kiełbas oraz dań typu fast-food.

Wysokocukrowy syrop kukurydziany. Składnik, który dodawany jest dzisiaj do ogromnej liczby produktów. Znajdziesz go nie tylko w słodyczach, ale i w chlebach, ketchupie, sosach czy w gotowych produktach. Naukowcy stwierdzili, że spożywanie produktów, z wysokocukrowym syropem kukurydzianym, jest powodem epidemii otyłości w Stanach Zjednoczonych. Dodatkowo, może być przyczyną wielu chorób, w tym cukrzycy i Alzheimera.

Aspartam. Kolejna substancja, która zyskała przydomek cichego zabójcy. Syntetyczny zamiennik cukru. Często spożywany w ogromnych ilościach. Znajdziesz go między innymi w produktach light, w kolorowych napojach, dżemach i gumach do żucia. Udowodniono, że jest to substancja rakotwórcza. Często powiązana z chłoniakiem i białaczką.

E składniki. Duża część składników określanych literką E i przypisanym numerem jest niezdrowa.

Konserwanty

Do podstawowych należą:

  • Barwniki ( E 100-199). Tutaj w szczególności należy unikać E 124 i E 151.
  • Konserwanty (E 200-299). Do nieszkodliwych należą jedynie 200-203. Należy zrezygnować z produktów  z numerem E 210-219 oraz E 239 (substancje rakotwórcze), E 221-227 (zakłócają pracę jelit), E 230-237 (powodują zaburzenia organizmu), E 240-252 (uwalniają substancje rakotwórcze).
  • Przeciwutleniacze (E 300-399, E 220, E 280). Przykładowo, warzywa zawierają naturalne przeciwutleniacze. Jednak te dodawane do produktów, są substancjami chemicznymi. Często są przyczyną zaburzenia pracy wątroby.
  • Substancje zagęszczające i żelujące, emulgatory i stabilizatory (E 400-499). Na substancje te można reagować różnie. W szczególności częstym objawem jest uczulenie. Unikaj E 401, E 413, E 414.
  • Substancje słodzące E 500 i substancje poprawiające smak i zapach E 600-699. Substancje niezdrowe. Dodatkowo, uzależniające.

Czy produkt uważany za zdrowy jest zawsze zdrowy? Niestety, nie. Sama zwróć uwagę na etykiety Twoich produktów. Zachowaj umiar. W małych ilościach, składniki te nie są bardzo szkodliwe. Bądź jednak świadoma tego, co zjadasz. Zawsze możesz dokonywać lepszych wyborów.

Jeśli żywność byłaby właściwie oznaczonaBądź świadomym konsumentem! Przeczytaj więcej w Poradniku.