Często słyszy się zdanie – mocne biodra to podstawa dla każdego biegacza. Z pewnością zgodzi się ze mną każdy miłośnik tego sportu – to właśnie biodra dają o sobie znak najczęściej, prawda?

Oczywiście, nie chcę tutaj pisać, że mięśnie nóg (łydki, uda) nie są ważne! Okazuje się  jednak, że to właśnie biodra mają największy wpływ nie tylko na ekonomię biegu, ale i ryzyko wystąpienia kontuzji! Szczególną rolę odgrywają tutaj pośladki!!!

Mięsień pośladkowy możemy podzielić na  wielki i średni (jest jeszcze mały, ale mniej w tym przypadku znaczący) – patrz rysunek.

pośladki

Ten większy jest ważny – to fakt. Stabilizuje całe ciało, właściwie przy każdym kroku. Jednak wieloletnie badania wykazały, że to właśnie pośladkowy średni (Gluteus medius) odgrywa tutaj pierwszorzędną rolę. Mówiąc w skrócie, ta mniejsza, boczna część Twoich pośladków, stabilizuje miednicę podczas biegu i pozwala uniknąć, mówiąc w przenośni,  opuszczania bioder przy każdym kroku (rysunek na dole). To właśnie słaby mięsień pośladkowy średni, a co za tym idzie niestabilne biodra oraz ich zbyt niskie opuszczanie  jest powodem bólu, wielu kontuzji i zwyrodnień.

posladki a bieganie

Obrazek po lewej, pokazuje prawidłowy ruch podczas biegu, przy silnym mięśniu pośladkowym średnim (zaznaczony ciemniejszym kolorem). Tutaj miednica jest stabilna, a biodra nie schodzą za nisko. Część druga (po prawej) pokazuje nieprawidłowy ruch (słaby mięsień) – biodra opuszczane są zbyt nisko (powyżej 5 stopni), obciąża się staw i cała biomechanika ruchu jest zaburzona. Przy takim biegu z pewnością ból pojawi się szybko. Ucierpią na tym nie tylko biodra, ale i kolana, stopy czy plecy.

Nie chcę Cię zanudzać całą anatomią, biomechaniką itp.  Mam nadzieję jednak, że udało mi się wytłumaczyć skąd może brać się ból, dlaczego biodra są tak ważne i jakich zmian w swoim planie ewentualnie musisz dokonać.

Dzisiaj tak na szybko i czysto teoretycznie, a jeszcze w weekend wrzucam zestaw ćwiczeń, który pomoże Ci wzmocnić biodra, a szczególnie mięsień pośladkowy średni. Mam nadzieję, że dzięki temu będziesz biegać bezpiecznie, unikniesz kontuzji oraz pozbędziesz się bólu!

ZESTAW ĆWICZEŃ JUŻ NA STRONIE!!!