Zacznijmy od wyjaśnienia czym jest metabolizm spoczynkowy. Jest to nic innego jak ilość kalorii jaką nasz organizm potrzebuje do codziennego funkcjonowania. Jest to najniższa wartość, która jest niezbędna do zachowania podstawowych funkcji życiowych – prawidłowej pracy serca, mózgu, nerek, itp. W praktyce kalorii potrzebujemy dużo więcej – bo chodzimy, biegamy, odkurzamy czy nawet ruszamy ręką. Do każdej tej czynności potrzebujesz energii.

Przeczytaj również – Jak przyspieszyć metabolizm?

Jakie jest Twoje zapotrzebowanie energetyczne?

Istnieją wzory, które pomogą Ci obliczyć ile dziennie kalorii powinnaś jeść, uwzględniając przy tym poziom aktywności fizycznej, wiek czy płeć.  Dlaczego powinnaś to wiedzieć? Odpowiedź jest prosta – żeby osiągnąć swoje cele. Jeśli chcesz schudnąć musisz doprowadzić do tak zwanego deficytu kalorycznego. Tak samo sprawa wygląda jeśli chcesz przytyć – tutaj jesz po prostu więcej niż potrzebujesz.

Krok 1

Oblicz wartość uwzględniając swoją płeć i wiek

Mężczyźni – 10-18 lat ——> (17.686 x waga kg) + 658.2

Mężczyźni – 19-30 lat ——> (15.057 x waga kg) + 692.2

Mężczyźni – 31-60 lat ——> (11.472  x waga kg) + 873.1

Mężczyźni – >60 lat    ——> (11.711  x waga kg) + 587.7

Kobiety  – 10-18 lat ——> (13.384 x waga kg) + 692.6

Kobiety  – 19-30 lat ——> (14.818 x waga kg) + 486.6

Kobiety  – 31-60 lat ——> (8.126 x waga kg) + 845.6

Kobiety  –  >60 lat ——> (9.082 x waga kg) + 658.5

Krok 2

Uzyskany wynik pomnóż przez wartość Twojego poziomu aktywności

Siedzący tryb życia ——> 1.40 – 1.69

Aktywny i średnio aktywny tryb życia ——> 1.70 – 1.99

Bardzo aktywny tryb życia ——> 2.00 – 2.40

CEL

Schudnięcie  – odejmij 300-500 kalorii od otrzymanego wyniku. (Jak jeść żeby schudnąć?)

Utrzymanie wagi – jedz tyle kalorii ile wyliczyłaś ze wzorów.

Przytycie – dodaj 300-500 kalorii do otrzymanego wyniku.

Pamiętaj, że są to tylko wzory i liczby z nich otrzymane mogą znacznie różnić się od ilości kalorii, którą w praktyce potrzebujesz. Naucz się słuchać swojego ciała – jeśli nie czujesz głodu, masz energię i nie czujesz się ociężała – znaczy że jesz prawidłową ilość kalorii. Jeśli ucinasz 300-500 kalorii nie powinnaś czuć ssania w żołądku – jedynie lekkie uczucie niedosytu.

Z jednej strony jest to dość proste, z drugiej musisz wiedzieć, że nie tylko ilość zjedzonych kalorii ma znaczenie. Liczy się również ich jakość.

Przeczytaj koniecznie: Wartościowe źródła białka, tłuszczy i węglowodanów.