kawa- pic czy nie pic

Pytanie pojawia się bardzo często. Z pewnością dlatego, że wciąż nie ma na nie jednoznacznej odpowiedzi… Kawa ma swoich zwolenników, jak i przeciwników. Jej regularne spożywanie ma plusy jak i minusy. Zobaczmy w pierwszej kolejności jak wpływa na trening.

Kawa a trening

Zawarta w kawie kofeina jest silnym środkiem pobudzającym. Prowadzi do wyostrzenia zmysłów, poprawia koncentrację i dodaje energii. Udowodniono również, że wypicie kawy przed treningiem wpływa na pobieranie energii z rozkładu cząsteczek tłuszczowych. Jest to szczególnie ważne podczas długotrwałych wysiłków. Można w ten sposób ograniczyć utratę glikogenu i cząsteczek białek mięśniowych. Warto wspomnieć o adrenalinie, która podnosi się po wypiciu filiżanki kawy, a o której wpływie na wyniki sportowe nie trzeba nawet pisać;) Nie należy jednak przesadzać. Zbyt duża ilość kawy przed treningiem może przynieść odwrotne skutki – doprowadzić do odwodnienia, wypłukać cenne składniki odżywcze czy zaburzyć koncentrację. Przed treningiem nie spożywaj więcej niż 5 mg kofeiny.

Kawa a odchudzanie

O tym, że kofeina wspomaga odchudzanie słyszałaś pewnie niejednokrotnie. Jest w tym trochę prawdy. Kawa wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej, przyspiesza metabolizm i zmniejsza apetyt. Jak wszędzie – należy jednak zachować umiar. Dzienna dawka kofeiny nie powinna przekraczać 300 mg.  Bądź również ostrożna z piciem kawy w późniejszych godzinach. Zbyt duża ilość kofeiny skutecznie może zaburzyć Twój sen.  Pamiętaj również, żeby uważać na dodatki – podwójna latte nie jest już wskazana. Zrezygnuj ze śmietanek czy cukru. Pamiętaj również, że kawa nie odchudza, a jedynie wspomaga cały proces.

Kawa a zdrowie

Ten temat również budzi wiele kontrowersji. Przez lata uważano, że kawa niekorzystnie wpływa na zdrowie. Jednak już teraz wiadomo, że przy zachowaniu umiaru, picie kawy może mieć swoje plusy. Kawa jest bogata w antyoksydanty, które neutralizują wolne rodniki. Aktywują mechanizmy obronne, które pomagają zwalczyć choroby, w tym nowotwory i choroby wieńcowe. Dodatkowo, umiarkowane picie kawy usprawnia pracę serca i cały układ krążenia. Wykazano również, że kawa obniża ryzyko rozwoju Alzheimera oraz choroby Parkinsona.

Sama kawę piję codziennie. Jest to mój taki poranny rytuał. Uważam, że jej spożywanie w umiarkowanych ilościach nie jest niczym złym. Nie należy jednak przesadzać. Kawa odwadnia organizm, dlatego pamiętaj że z każdą filiżanką kawy powinno wypić się dodatkową szklankę wody. Uważam również, że kawę warto kupić naturalną. Myślę, że ma to ogromne znaczenie.

Kolejną rzeczą jaką testuję jest kawa zielona. Już teraz wiadomo, że jest ona dużo zdrowsza od swojej “czarnej siostry” .  Polecam zieloną kawę prosto z Brazylii.