najlepsze sposoby na zakwasyOd razu sprostuję, że nie jest tu mowa o zakwaszeniu organizmu. W czasie wysiłku fizycznego, ubocznym produktem przemian metabolicznych (glikolizy) zachodzących w organizmie, jest kwas mlekowy. Z jego nadmiarem organizm radzi sobie szybko i właściwie szybko po treningu, problem znika. Czym w takim razie są tak zwane “zakwasy”- bolesny ból utrzymujący się nawet do kilku dni po treningu? To nic innego jak mikrouszkodzenia włókien mięśniowych. Powstające w mięśniach napięcie prowadzi do urazów mięśni i do drobnych stanów zapalnych, którym towarzyszy ból.

Jak poradzić sobie z potreningowym bólem i szybko wrócić do treningów na najwyższych obrotach? Kilka moich sprawdzonych sposobów:

1.  Masaże, sauna – rozluźnią mięśnie, poprawią krążenie, dopływ substancji odżywczych do mięśni, co przyspieszy ich regenerację.

2. Okład z lodu – poprawi krążenie i złagodzi stany zapalne.

3. Prysznic z ciepłą, zimną wodą na przemian – również złagodzi stany zapalne  oraz usprawniając krążenie, przyspieszy proces regeneracji.

4. Dodatkowa porcja warzyw – minerały i witaminy (w szczególności witamina C) to podstawa, jeśli chcesz pozbyć się stanów zapalnych i szybciej wrócić do treningów.

5. Uzupełnij proteiny – białka to podstawowy budulec mięśni. Jeśli dostarczysz odpowiednią ich ilość, przyspieszysz odbudowę uszkodzonych włókien mięśniowych.

6. Pij dużo wody – pomoże usunąć toksyny z organizmu.

7. Nie siedź w miejscu – aby przyspieszyć regenerację warto pomyśleć o lekkim truchcie, pływaniu czy marszu. Brak ruchu tylko zwiększy ból i wydłuży czas jego trwania.

8. Rozciąganie – postaraj się rozciągać mięśnie nawet kilka razy dziennie. Dzięki temu usprawnisz dopływ substancji odżywczych i szybciej pozbędziesz się bólu.

A jakie są Twoje sprawdzone sposoby?