Tak jak obiecałam, dzisiaj o treningu Tabaty.

protokół TabatyTrening, zwany protokołem Tabaty, jest niezwykle intensywną odmianą treningu interwałowego. Początkowo, wymyślony przez Japońskiego naukowca (Izumi Tabata) plan, znalazł swoje zastosowanie jedynie wśród sportowców.  Cel – poprawa wydolności organizmu.  Tak było kilka lat temu. Dzisiaj trening ten, to jeden z największych pogromców tłuszczu. Nie bez powodu cieszy się wielką popularnością wśród „zwykłych” ludzi.

Jak przystało na trening interwałowy, protokół Tabaty jest bardzo krótkim, a intensywnym treningiem.  I tutaj Cię zaskoczę- to jedyne 4 minuty!

Trening składa się z 8-śmiu interwałów.  Wysiłek maksymalny ( 100%!) trwa 20 sekund, odpoczynek 10 sekund.  Powtórzone 8 razy daje mordercze 4 minuty. Dodatkowo, sesja składa się z 10-minutowej rozgrzewki + 10 minutowego tzw. cool down (w przypadku biegu, roztruchtanie). 24 minuty całego treningu!  Możesz biec, jechać na rowerze. Rób cokolwiek, co pozwoli Ci osiągnąć 100 % Twoich możliwości.

Tajemnica treningu tkwi w procesie zwanym „afterburn”. Czy wiesz, że taki trening sprawia, że spalasz dodatkowe kalorie nawet do 48 godzin po zakończeniu sesji?

Jak może to wyglądać w praktyce?

Ostatnio na siłowni , spotkałam się z zajęciami fitness, prowadzącymi metodą Tabaty. Czy oznacza to, że wszyscy razem biegają dookoła i to tylko 4 minuty? Nie. Protokół ten można świetnie dopasować do wszystkich treningów.

Przykładowo :

Wymyśl 8 ćwiczeń, najlepiej angażujących całą część ciała (skoki, przysiady z wyskokiem, pompki itp.)Ćwiczenia w artykule „Trening w plenerze” świetnie się do tego nadają. Wykonaj ćwiczenie 20 sekund( 100% możliwości), 10 sekund przerwy, przejdź do następnego, wykonaj kolejne 20 sekund.  8 ćwiczeń powinno zająć Ci 4 minuty. Możesz powtórzyć serię, nawet 3 razy. Nie zapomnij o rozgrzewce.

Możesz zrobić „regularny” trening siłowy i zakończyć 4 minutami interwału lub zrobić go w połowie. Pomysłów może być mnóstwo.

Ze względu na dużą intensywność trening zaleca się wykonywać maksymalnie 4 razy w tygodniu. Jeśli jesteś osobą początkującą, wprowadzaj go stopniowo.  Możesz również napisać do mnie wiadomość, jeśli potrzebujesz dodatkowych informacji.

Protokół Tabaty nie jest jedynie wymysłem, czy kolejnym planem treningowym, mającym przynieść szybkie rezultaty. Protokół Tabaty, a dokładnie jego skuteczność, jest poparty badaniami naukowymi. Początkowo mający prowadzić jedynie do poprawy zdolności anaerobowych i aerobowych organizmu, dzisiaj uznawany za jeden z najlepszych metod treningowych, przyspieszających metabolizm i prowadzących do utraty tkanki tłuszczowej.

Trening polecam również biegaczom!