Jem zdrowo, jestem aktywna, dlaczego nie chudnę? Z tym pytaniem spotykam się bardzo często.  W większości wypadków (w większości, bo zdrowo nie zawsze znaczy to samo)za brak efektów odpowiedzialny jest metabolizm, a dokładnie jego niska wartość spoczynkowa.

Co to oznacza? Metabolizm spoczynkowy, inaczej podstawowa przemiana materii, to ilość kalorii jaką nasz organizm potrzebuje do codziennego funkcjonowania.  Jeśli go podkręcimy, będziemy spalać więcej kalorii, nawet podczas siedzenia. To podstawa, jeśli chcesz zachować szczupłą sylwetkę. Wystarczy kilka zmian w nawykach żywieniowych i  treningach, aby Twój organizm był maszyną do spalania tłuszczu.

Jak jeść?

  1. Zacznij dzień od śniadania. Jest to pierwsza rzecz, jaką powinnaś zrobić rano. Twój metabolizm śpi razem z Tobą i musisz pobudzić go do działania. Staraj się zjeść dobrze zbilansowane śniadanie, bogate w węglowodany i proteiny, a Twój organizm od razu odpłaci Ci się lepszym poziomem przemiany materii. Dodatkowo porządny ranny posiłek dostarczy Ci energii na cały dzień.
  2. Jedz często (co 3 godziny), mniejsze porcje.  W takim wypadku, Twój organizm będzie na bieżąco spalał dostarczone kalorie. Jedząc rzadko rozleniwiasz swój metabolizm. Ponadto, jeśli odczuwasz głód, Twój organizm zwalnia spalanie kalorii i odkłada zapasy na kolejną głodówkę (w postaci tkanki tłuszczowej.
  3. Jedz produkty bogate  w błonnik. Między innymi warzywa, owoce, pełnoziarniste produkty.
  4. Pamiętaj o proteinach. Twój organizm potrzebuje białek do codziennego funkcjonowania. Dodatkowo, potrzebuje dużo  więcej energii, aby je spalić. Jedz chude mięso, ryby, jajka.
  5. Jedz zdrowe tłuszcze, w szczególności kwasy omega 3. Nie odkładają się one w tkance tłuszczowej, ale pomagają w jej rozpadzie. Ponadto, są niezbędne do funkcjonowania Twojego układu hormonalnego. Wpływają na niektóre hormony, które odpowiedzialne są między innymi za uczucie głodu i łaknienia. Ponadto bez odpowiedniej pracy hormonów,procesy metaboliczne, w tym spalanie tłuszczu, nie są możliwe.

Więcej o hormonach i ich regulowania w książce Jillian Michaels “Opanuj swój metabolizm”, przeczytaj artykuł tutaj

  1. Pij zieloną herbatę. Zawiera ona składniki, które wpływają na poprawę przemiany materii. Ponadto badania wykazały, że zielona herbata działa przeciwzapalnie, przeciwrakowo oraz obniża poziom cholesterolu.  Nie zapomnij również o wodzie.

Kilka produktów, które przyspieszają przemianę materii : indyk, fasola, awokado, szpinak, jabłka, cynamon, czosnek, imbir, migdały, owsianka, brązowy ryż, brokuły, kawa, grapefruit, jogurt naturalny, zielona herbata, chili.

Jak trenować?

Jednym z najlepszych sposobów na przyspieszenie metabolizmu, jest trening interwałowy. Trening krótki  i intensywny. Często mówi się również o treningu metodą tabaty (o tym następny post).  Tutaj również intensywność jest na najwyższym poziomie. Takie metody charakteryzuje spalanie kalorii, również po zakończeniu sesji treningowej. I o to właśnie chodzi. Wtedy metabolizm pracuje na najwyższych obrotach.

Kolejną podstawą jest trening siłowy, a dokładnie zbudowanie masy mięśniowej. Nie martw się – kobiety nie maja tendencji do tego, żeby wyglądać jak Arnold Schwarzenegger. Śmiało możesz zatem używać nawet cięższych ciężarów. Jeśli będziesz mieć umięśnione ciało, Twój metabolizm będzie spalał mnóstwo dodatkowych kalorii, chociażby i dlatego, żeby odżywić swoje mięśnie, czy zregenerować po treningu.

Podsumowując zasadą numer 1 powinna być intensywność. Jakąkolwiek metodę treningową wybierzesz, zadbaj o to, aby podczas każdego treningu brakowało Ci tchu.

Aby, „naprawić” swój metabolizm potrzeba czasu. Nie oczekuj więc efektów już po kilku dniach. Uzbrój się w cierpliwość, a zobaczysz , że się opłaci.