Jestem uzależniona od coca-coli….Słyszę to często. Przecież piję pepsi light – ma zero kalorii. To słyszę jeszcze częściej.

W tym wpisie chcę Cię przekonać, że nie warto pić żadnych napojów gazowanych, również tych light. Zebrałam dla Ciebie wiadomości z wielu badań. Mam nadzieję, że pomogą Ci one zrozumieć jak niezdrowe i bezwartościowe jest spożywanie coca-coli i tym podobnych napojów słodzonych.

Cukier

coca-cola

Krótko o zawartości cukru. O tym, ile jest go w napojach gazowanych, wiemy wszyscy. Często, żeby uniknąć takiej ilości cukru, sięgamy po napoje light. Tam jego wartość wynosi 0. I tu zła wiadomość. Do tego typu napojów, dodaje się substancje chemiczne, które mają cukier zastąpić. Niestety, nasz organizm reaguje na nie tak samo jak na cukier. Dla naszego mózgu nie ma dużej różnicy. Do tego jeszcze, zaśmiecamy nasz organizm. O zawartości substancji słodzących nie chcę pisać więcej. To moim zdaniem jest najmniejsze zło.

Parę słów o substancjach chemicznych

substancje chemiczne coca-cola

Czy wiesz, że coca- colę używa się do odrdzewiania lub nadaje się do czyszczenia toalety?

W ostatnim czasie głośno jest o związku chemicznym, dzięki któremu coca-cola ma ciemny kolor. Mowa tutaj o substancji o nazwie karmel amoniakaln0 – siarczynowy (E150d). Dla mnie sama nazwa brzmi odrzucająco. Jakby tego było mało, badania wykazały, że jest to składnik rakotwórczy. To tylko jeden, z groźnych środków chemicznych, zawartych w napojach gazowanych. Do tego dochodzi kwas fosforowy (E338), który ma negatywny wpływ na zęby i kości. Nie wspominając nawet o innych syntetycznych składnikach, które poprawiają smak i pozwalają utrzymać świeżość produktu.

Dodatkowo, do produktów light dodaje się aspartam, który jest chemicznym zamiennikiem cukru. O jego szkodliwym działaniu można by pisać godzinami. Jeśli wpiszesz w google “aspartam”, zapewne będziesz wiedzieć o czym mówię. Powoduje on m.in. raka i stwardnienie rozsiane.

Negatywny wpływ na  Twój organizm ma również dwutlenek węgla, który sprawia, że napój jest gazowany, oraz kofeina, która nienaturalnie pobudza organizm, a spożywana w nadmiernych ilościach prowadzi do chorób serca.

Kilka dodatkowych faktów (opartych na badaniach naukowych):

  • Picie słodzonych, napojów gazowanych (również tych light) zwiększa ryzyko otyłości o 41%.
  • U osób regularnie pijących napoje gazowane, ryzyko wystąpienia chorób serca jest dwukrotnie większe.
  • Badania naukowe wykazały, że jedynie jeden łyk coca-coli zwiększa apetyt na słodkości, w tym ciasta i pączki oraz frytki.
  • Picie napojów gazowanych zwiększa ryzyko osteoporozy o 38% oraz wpływa na psucie się zębów.
  • Napoje gazowane niekorzystnie wpływają na pracę nerek.
  • Jedna puszka coca-coli dziennie zwiększa ryzyko przedterminowego urodzenia dziecka u kobiet w ciąży 0 39 %.
  • Jedynie jedna puszka coca-coli dziennie, zwiększa ryzyko cukrzycy o 67%!!!

Jak przestać pić?

Słodzone napoje gazowane uzależniają. Kiedyś nie potrafiłam sobie tego wyobrazić, ale teraz już wiem, że ludzie potrafią mieć z tym ogromny problem. Jak poradzić sobie z takim uzależnieniem? W pierwszej kolejności, warto zapoznać się z negatywnymi skutkami i podjąć świadomą decyzję. Jeśli jednak to nie pomaga, specjaliści zalecają wykonywanie mniej drastycznych kroków. Stopniowo zmniejszać ilość wypijanego napoju i po jakimś czasie zastąpić go wodą gazowaną z naturalnymi smakami (przykładowo z cytryną).

jak przestać pić napoje gazowane?

Mam nadzieję, że Ty nie pijesz napojów gazowanych. Żadnych ich wersji – nawet tych light. Jeśli jednak zdarza Ci się wypić puszkę coca-coli, przeczytaj artykuł jeszcze raz. Wszystkie wyżej wymienione informacje, to fakty oparte na badaniach naukowych. Nie jest to jedynie moja, subiektywna ocena. Zastanów się czy warto i podejmij świadomą decyzję. Ja już swoją podjęłam – nigdy więcej nie piję napojów gazowanych.