wszystko o nordic walkingPost postanowiłam napisać, bo gdzie się nie obejrzę tam widzę miłośników Nordic Walking. Aktywność ta cieszy się coraz większą popularnością, wśród osób w każdym wieku. Nie bez powodu. Przejdźmy przez trochę teorii – na czym polega Nordic Walking? Jaka jest prawidłowa technika? Jakie korzyści przynosi trening?Jak dobrać sprzęt?

Może dzisiejszy post sprawi, że i Ty pokochasz “chodzić” 😉

Nordic Walking to połączenie marszu ze specjalnymi kijkami. Chody nordyckie zostały stworzone przez fińskich narciarzy biegowych, którzy chcieli kontynuować swoje treningi również latem. Dzisiaj Nordic Walking jest jedną z najbardziej popularnych form rekreacyjnych, która skupia wokół siebie dużą rzeszę ludzi.

Marsz z kijkami przeznaczony jest dla osób w każdym wieku i na każdym poziomie zaawansowania. Trening jest bardzo bezpieczny i przynosi wiele korzyści dla organizmu.

 Korzyści spaceru nordyckiego

 Największą korzyścią Nordic Walking jest rozwijanie dużej ilości mięśni całego ciała (aż 90%) przy jednoczesnym odciążaniu stawów i kręgosłupa, w czasie godzinnego spaceru aż o 13 ton! Niesamowite, prawda?

Ponadto intensywny marsz, z jednoczesnym dynamicznym wymachem ramion, to świetny trening, wpływający na poprawę wydolności organizmu. Usprawnia krążenie, pracę serca i zwiększa pojemność płuc.

Godzinny spacer to również efektywny trening, który pomoże pozbyć się zbędnych kilogramów. Angażując do pracy całe ciało, organizm spala więcej kalorii i szybciej pomaga pozbyć się zasobów tkanki tłuszczowej. Regularny Nordic Walking przyspieszy przemianę materii oraz wzmacniając wszystkie mięśnie, pomoże utrzymać Ci zgrabną sylwetkę. Kijki pomagają również poprawić koordynację, stabilizację i postawę całego ciała.

Dzięki swojej efektywności i bezpieczeństwu trening znalazł swoje zastosowanie również w szeroko rozumianej rehabilitacji. Ponadto Nordic Walking zalecany jest przy takich schorzeniach jak: niewydolność układu krążenia i oddechowego, wady postawy lub choroby kręgosłupa, osteoporoza, choroba Parkinsona i Alzheimera.

Dużą zaletą Nordic Walking jest różnorodność intensywności treningu. Trening ten może być treningiem dla osób bardzo wymagających lub stanowić jedynie mniej intensywny trening rekreacyjny.

 Naucz się chodzić z kijkami

Mimo, iż Nordic Walking wykorzystuje jedną z najbardziej naturalnych aktywności, jaką jest marsz, to aby trening był bezpieczny i efektywny, warto początkowo dużą uwagę skupić na technice chodu z kijkami.

Podczas marszu sylwetka powinna być wyprostowana, plecy proste a brzuch wciągnięty. Zachowując naturalnej długości kroki, stawiając najpierw pięty potem palce, trzymane w ręku kijki, wbijamy w ziemię pod kątem 60 stopni. Ważne jest również, aby nogi i ręce pracowały na przemian – przykładowo lewa ręka i prawa noga. Początkowo odbicie następuje na linii biodra. W późniejszej fazie występuje dłuższy krok z jednoczesnym wyższym wybiciem oraz rotacją tułowia i barków. W tym wypadku wybicie następuje za linią bioder.

Technika chodu z kijkami, mimo iż początkowo może wydawać Ci się skomplikowana, jest stosunkowo łatwa. Aby w pełni cieszyć się z efektów i mieć satysfakcję z Nordic Walking, poprawne wykonywane ruchów jest bardzo ważnym elementem.

Dobór sprzętu

Specjalne kijki do uprawiania Nordic Walking, służą do odpychania się w czasie marszu. Odpowiednie ich dobranie jest bardzo ważne. Zanim zakupisz sprzęt upewnij się, że są to kijki do Nordic Walking. Często mylone są z kijkami narciarskimi czy trekingowymi, które nie nadają się do nordyckiego marszu. Cechą charakterystyczną kijków jest specjalna rękawiczka, w miejscu uchwytu i wyprofilowana rączka. Elementy te pomogą Ci zachować bezpieczeństwo podczas chodu. Ponadto kijki posiadają ostre i metalowe zakończenia, które ułatwią Ci ich wbijanie w podłoże. Swój sprzęt zaopatrzyć możesz również w gumowe nakładki, które umożliwią Ci spacer po asfalcie.

Ważnym elementem jest również dobranie odpowiedniej długości kijków. Powinny one stanowić ok. 0.68 % Twojego wzrostu. Ręka umieszczona na rączce, zgięta w łokciu powinna tworzyć kąt prosty z podłożem.

Mam nadzieję, że udało mi się rozwiać wszystkie Twoje wątpliwości i dostarczyć podstaw, dzięki którym łatwiej będzie Ci rozpocząć przygodę z Nordic Walking.

Kto lubi? Kto próbował?