zaburzenia odżywiania

Temat bardzo kontrowersyjny. Dzisiaj wiele osób, i to zaczynając od dzieci, ma problemy z odżywianiem. Choroby takie jak anoreksja, bulimia są wszystkim dobrze znane. Jednak czy zdajesz sobie sprawę, że obsesyjne kontrolowanie wagi, liczenie każdej kalorii spożywanego pokarmu, wyrzuty sumienia po zjedzeniu jednej, niezdrowej przekąski czy nieakceptowanie swojego ciała również należy do poważnych schorzeń?  Często o tym nie wiemy, a  obsesja na punkcie jedzenia i swojego wyglądu szybko może nam zabrać radość z życia.

Czy jesteś w grupie ryzyka? Czy zauważasz takie zachowania u siebie albo u osób Ci bliskich?

  • Jem w samotności lub ukrywam się z jedzeniem, bo wstydzę się tego co jem i ile jem.
  • Bardzo często myślę o tłuszczu w moim ciele i przeraża mnie myśl, że mogę przytyć.
  • Mam ogromne pragnienie zmiany mojego ciała i osiągnięcie mojej wymarzonej wagi uczyni mnie szczęśliwą.
  • Kiedy ćwiczę, myślę i liczę kalorie, które spalam.
  • Myślę o moim jedzeniu bardzo często oraz często zwracam uwagę na to, co jedzą inni.
  • Czasem zaczynam jeść i czuję, że nie mogę przestać.
  • Wywołuję wymioty lub biorę tabletki oczyszczające, żeby pozbyć się jedzenia.
  • Odkąd pamiętam jestem na diecie i czuję się winna, kiedy od niej odstępuje.
  • Czuję presję, że powinnam schudnąć czy zmienić swój wygląd,  ze strony mojej rodziny i przyjaciół.

Jeżeli, któryś z problemów dotyka Ciebie, możesz znajdować  się w grupie ryzyka. W wielu wypadkach warto zasięgnąć rady specjalistów. Na to nigdy nie jest za wcześnie. Mam jednak nadzieję, że przeczytanie artykułu, pomoże Ci uświadomić kilka ważnych rzeczy. Zastanów się, jak jest w Twoim przypadku. Pamiętaj, granica jest bardzo cienka.

Jak “walczyć” z pierwszymi symptomami?

  • Jedz świadomie. Czerp przyjemność z tego co jesz – z zapachu, smaku czy wyglądu. Skup się na swoim głodzie – jedz do momentu, aż jest on zaspokojony, a Ty czujesz się komfortowo.
  • Traktuj jedzenie jako paliwo. Podczas jedzenia, nie myśl o tym, że przytyjesz. Potraktuj każdy Twój posiłek jako paliwo, które ma odżywić Twój organizm, dać Ci energię i zdrowie.
  • Wyrzuć wagę. Nie potrzebujesz ważyć się codziennie. Numery na wadze, jak nic potrafią zepsuć humor i odebrać pewność siebie. Numery te nie pokażą jak wartościową jesteś osobą i co masz do zaoferowania innym.
  • Nie porównuj się do kobiet, z plakatów, reklam itp. Nie od dziś wiadomo, że często promują one, nierealistyczne proporcje ciała. Często są również “ulepszone”. Widząc taki obraz, zamiast zadawać pytanie ” Co jest ze mną nie tak?”, zapytaj ” Co jest nie tak z tą reklamą?”. Nie porównuj się do nikogo. Każda osoba jest inna.
  • Trenuj dla zdrowia. Wyznacz sobie nowy cel. Zamiast trenować, aby zmienić swoje ciało, schudnąć, postaw na poprawę swoich wyników sportowych. Trenuj również dla zdrowia.
  • Nie krytykuj samej siebie. Pamiętaj, każda kobieta jest piękna. Jeśli Ty w to nie uwierzysz, nikt tego nie zauważy. Bądź szczęśliwa i pewna siebie.

Pamiętaj – zaburzenie odżywiania, to ogromny problem. Jeśli, zauważasz u siebie symptomy, z którymi nie potrafisz sobie poradzić, koniecznie skonsultuj to ze specjalistą. Nie powinnaś walczyć z tym sama.  Jeśli nie wiesz gdzie zgłosić się  z problemem , odwiedź stronę www.centrumzaburzenodzywiania.pl lub zaburzeniaodzywiania.info.