Zdrowy kregoslup - na co nalezy zwrócic uwageNiestety, ale na bóle pleców i kręgosłupa skarży się coraz większa liczba osób. Powodów jest mnóstwo – brak ruchu, siedząca praca, nadwaga, a nawet sposób odżywiania się. W tym wypadku lepiej jest działać profilaktycznie. Zobacz czy nie popełniasz błędów:

1. Czy jesteś osobą aktywną? Niekoniecznie mam tu na myśli konkretny plan treningowy. Nawet najmniejsza aktywność fizyczna, korzystnie wpływa na ogólną sprawność organizmu. Ma to ogromne znaczenie dla naszego kręgosłupa. Schody zamiast windy, spacer z psem – koniecznie zadbaj o te najmniejsze szczegóły.

2. Czy wzmacniasz również mięśnie pleców? Ćwiczenia na mięśnie brzucha znajdują się praktycznie w każdym planie treningowym, prawda? O plecach niestety często zapominamy. Jeśli Twój brzuch jest silniejszy od pleców nie jest to korzystne dla kręgosłupa. Pojawia się nierównowaga mięśniowa, która bardzo go obciąża. Tłumaczy to, dlaczego przy programie Aerobiczna 6 Weidera, ból pleców pojawia się bardzo często… Wzmacniaj cały korpus – nie tylko brzuch.

3. Czy wzmacniasz całe ciało? To również ma znaczenie.  Nie mówię tutaj tylko o mięśniach pleców i brzucha, a właściwie o mięśniach całego ciała. Czy wiesz, że słaba miednica lub pośladki również mogą niekorzystnie wpłynąć na kręgosłup?

4. Czy masz prawidłową masę ciała? Pamiętaj – każdy dodatkowy kilogram, to większe obciążenie dla Twojego kręgosłupa. Codziennie zmaga się on z i tak dużą pracą. Amortyzuje każdy Twój ruch. Podczas chodzenia lub skakania często jest to 3 lub nawet 4-krotny ciężar Twojego ciała.

5. Czy pamiętasz o relaksie? Niestety, ale najczęściej stres czujemy w swoich plecach… Ogromne znaczenie ma codzienny relaks. Raz na jakiś czas skorzystaj z masażu, rozciągaj się często oraz zadbaj o odpowiednią ilość snu.

Czy dieta ma znaczenie?

Mimo, że dieta nie kojarzy się bezpośrednio z bólem pleców, ma ona ogromne znaczenie w samej profilaktyce oraz leczeniu. Na co zwrócić uwagę?

1. Czy Twoja dieta jest bogatym źródłem witamin i minerałów? O tym właściwie można pisać bez końca. Wapń zwiększa gęstość kości, magnez i potas wspomagają pracę mięśni, witamina C pełni rolę antyoksydacyjną, witamina E wspomaga procesy regeneracji. itp. Każdy z tych czynników ma ogromne znaczenie dla naszych pleców.

2. Czy pamiętasz o kwasach omega 3? Odpowiedzialne są one między innymi za odpowiednią pracę układu kostno-stawowego. Poprawiają ruchomość i elastyczność stawów, co zmniejsza podatność na kontuzje. Kwasy omega 3 przyspieszają okres regeneracji oraz zwiększają odporność. Ponadto likwidują stany zapalne, które są przyczyną wielu bólów

3. Czy pamiętasz o proteinach? Utrzymują one gospodarkę azotową na odpowiednim poziomie, budują mięśnie, które odciążają stawy i kręgosłup oraz odpowiedzialne są za regenerację. Uczestniczą właściwie w każdym procesie życiowym. Dzięki odpowiedniej ilości protein w swojej diecie zmniejszasz ryzyko urazów.

Niestety, wiele osób zaczyna “działać”, kiedy pojawia się ból… Proszę Cię jednak – zrób coś dla swojego zdrowia i zacznij działać profilaktycznie. Z doświadczenia wiem, że problemy z kręgosłupem potrafią być bardzo uciążliwe i zabrać wiele radości z życia.

Już w przyszłym tygodniu zamieszczę kilka ćwiczeń, które pomogą wzmocnić Ci Twoje plecy. Śledź stronę na bieżąco 😉

Pamiętaj również, że Twoja postawa ma tu również ogromne znaczenie. Przeczytaj Jak wyglądać szczuplej? (w poście znajdziesz informacje jak zadbać o swoją postawę).