Lato zbliża się wielkimi krokami. W tym czasie musisz być podwójnie uważna i pilnować tego kiedy i ile pijesz. Odwodnić można się bardzo łatwo. Nigdy tego nie lekceważ. Odwodnienie wycieńcza organizm, może spowodować wymioty, bóle głowy a nawet śmierć. Dodatkowo, jeśli Twój organizm jest chociaż trochę odwodniony, efektywność Twojego treningu jest bardzo niska.

odwodnienie organizmu

Pierwsze oznaki odwodnienia (zareaguj od razu)

  • Zawroty głowy
  • Ból głowy
  • Suche usta
  • Wymioty
  • Biegunka
  • Skurcze mięśni
  • Ciemny kolor moczu
  • Osłabienie

Jak uniknąć odwodnienia?

  • Sprawdzaj swoją wagę przed i po treningu. Pozwoli Ci to określić ile wody straciłaś podczas aktywności. Naukowo udowodniono, że utrata 5 % masy ciała podczas treningu, obniża wydolność aż o 30 %. Ważną rolę odgrywa tu również ilość wypijanej wody przed i w trakcie treningu. Zobacz tabelkę po szczegóły.

ile wody pic podczas cwiczen

  • Zadbaj o odpowiednie nawodnienie w ciągu całego dnia. Dziennie, zaleca się spożywać 2-3 litry wody (uwzględniając również wodę zawartą w pokarmie). Wartość ta może być większa w upalne czy bardzo aktywne dni. Ważne również jest to, aby uzupełniać płyny systematycznie. Ponadto, wypij szklankę wody zaraz po wstaniu z łóżka. Wtedy, Twój organizm jest najbardziej odwodniony (często właśnie dlatego czujemy zmęczenie z samego rana).
  • Jeśli Twoja aktywność trwa więcej niż godzinę, możesz wypić izotonik. Zapewni on odpowiednie nawodnienie oraz dostarczy niezbędnych elektrolitów i minerałów, utraconych z potem.
  • Jeśli planujesz trenować w upalne dni, postaraj się trenować z samego rana lub wieczorem. Dzięki temu trening będzie bardziej efektywny, a Ty unikniesz odwodnienia.  Jeśli masz możliwość wykonania treningu jedynie w ciągu dnia- zmniejsz trochę intensywność i regularnie uzupełniaj wodę.
  • Obserwuj swój mocz. Jeśli ma on kolor jasny, oznacza to, że jesteś odpowiednio nawodniona. Jeśli spostrzeżesz kolor ciemny, koniecznie zwiększ ilość przyjmowanych płynów, w szczególności po treningu.

Likwidowanie objawów odwodnienia, polega na systematycznym uzupełnianiu wody. Z doświadczanie wiem, że bardzo pomaga zjedzenie arbuza. Jeśli objawy nie ustępują, należy skontaktować się z lekarzem.