Pojęcie indeks glikemiczny bardzo często pojawia się, kiedy mowa jest o zdrowej diecie. Bardzo często pojawia się również w kontekście odchudzania. Czym właściwie jest indeks glikemiczny i czy rzeczywiście ma on duże znaczenie dla naszej diety?

Indeks glikemiczny to klasyfikacja produktów ze względu na ich wpływ na stężenie glukozy we krwi. Nie chcę tutaj zagłębiać się w całą fizjologię i procesy metaboliczne, więc postaram się wyjaśnić to jak najprościej.

Produkty o wysokim indeksie glikemicznym, podnoszą bardzo wysoko poziom cukru w naszym organizmie, co daje nam tak zwany „zastrzyk energii”. Nie trwa to jednak długo. Poziom energii spada, często nawet poniżej wcześniejszego poziomu. Co oczywiście nie jest korzystne. Dodatkowo, takie wahania cukru we krwi zwiększają wydzielanie insuliny. Hormon ten (jego zbyt duża ilość) spowalnia procesy rozpadu tkanki tłuszczowej, a co najgorsze często prowadzi do jej zwiększenia. Do tego duża ilość insuliny niekorzystnie wpływa na mięśnie – zaburza ich pracę i prowadzi do katabolizmu (rozpadu).

Dlaczego warto wybierać produkty o niskim indeksie glikemicznym?

Produkty o niskim indeksie glikemicznym stopniowo uwalniają energię i utrzymują poziom cukru we krwi na stałym poziomie. Pozwala to utrzymać energię na dłużej i uniknąć napadów głodu. Stały poziom glukozy jest korzystny nie tylko podczas odchudzania. Ma to ogromne znaczenie również dla osób aktywnych, nie tylko dla utrzymania energii na odpowiednim poziomie, ale i  odpowiedniej regeneracji. Wyjątkiem tu jest posiłek potreningowy – 30 minut po aktywności fizycznej warto jest zjeść produkty o wysokim indeksie glikemicznym (szybkie uzupełnienie glikogenu jest tu wskazane).

Co to jest ładunek glikemiczny?

O tym też warto wiedzieć. Ładunek glikemiczny pokazuje nam, jaka jest zawartość węglowodanów w jednej porcji produktu, biorąc pod uwagę jej rozmiar i wartość indeksu glikemicznego. Należy pamiętać, że spożywanie w dużej ilości węglowodanów o niskiej wartości indeksu glikemicznego może wynosić tyle samo, co wartość mniejszej porcji węglowodanów o wysokim indeksie. Co to oznacza? To że produkt ma niski indeks glikemiczny nie oznacza że można jeść go nieograniczoną ilość 😉

Indeks glikemiczny dotyczy jedynie węglowodanów. Tylko one znacząco wpływają na wzrost glukozy. Poniżej znajdziesz tabelkę z podstawowymi produktami.

indeks glikemiczny tabela